Σάββατο 6 Οκτωβρίου 2012

ΕΙΣΗΓΗΣΗ Κ. ΠΟΥΛΑΚΗ ΣΤΗΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (6/10/2012)

Όπως είναι γνωστό μετά τις εκλογές του Ιουνίου με απόφαση της ΠΣΕ του ΣΥΡΙΖΑ άνοιξε η διαδικασία προς την ενοποίηση του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ σε ενιαίο πολιτικό φορέα. Ήδη τα πρώτα βήματα έχουν γίνει και η γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ διευρύνθηκε και λειτουργεί ως ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ ενώ ξεκίνησαν και οι ανοιχτές ιδρυτικές συνελεύσεις των τοπικών επιτροπών πανελλαδικά με πρώτο σταθμό την πανελλαδική συνδιάσκεψη του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ στις αρχές του επόμενου μήνα.
Σε αυτή την πολιτική διαδρομή η γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ αποφάσισε την συγκρότηση των τμημάτων που θα επεξεργάζονται την πολιτική τους και θα συνδέονται με την κοινοβουλευτική δουλειά στις ΕΕΚΕ.
Σήμερα με την ευθύνη της γραμματείας του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ πραγματοποιούμε την πρώτη μας πανελλαδική συγκέντρωση για την δημιουργία του τμήματος Τ.Α στην οποία έχουν προσκληθεί να πάρουν μέρος τα μέλη του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ που είναι αιρετοί και στους δύο βαθμούς Τ.Α, που είναι εργαζόμενοι στους ΟΤΑ, που είναι μέλη των γραμματειών των δημοτικών και περιφερειακών παρατάξεων και σε επιστήμονες που έχουν την γνώση να μας βοηθήσουν στο έργο μας.
Στην σημερινή μας πρώτη συνάντηση αφού συζητήσουμε στις σημερινές ιδιαίτερες πολιτικές συνθήκες την πολιτική μας εμπειρία από τα 2 χρόνια της εφαρμογής του «Καλλικράτη» στην Τ.Α και την δική μας πολιτική και αυτοδιοικητική παρέμβαση η οποία θα πρέπει να ανταποκρίνεται στην εκλογική επιρροή του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ και ως εκ τούτου στις υποχρεώσεις που μας αναλογούν. Συγχρόνως θα πρέπει να αποφασίσουμε και την οργανωτική μας λειτουργία η οποία θα εξυπηρετεί την ουσιαστικότερη και δημοκρατικότερη παραγωγή της πολιτικής γραμμής για την Τ.Α.   
  
ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ

Το τμήμα της Τ.Α που αποτελείται από όσους συντρόφους και συντρόφισσες είμαστε σήμερα εδώ, αλλά και από όσα νέα μέλη του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ στην πορεία της δημιουργίας του ενιαίου πολιτικού φορέα το επιθυμούν, προτείνουμε να συνεδριάζει σε ολομέλεια τρείς φορές το χρόνο όπου θα συζητάμε τις βασικές πολιτικές επιλογές για τον χώρο της Τ.Α.
Προτείνουμε την εκλογή σήμερα της 25μελής γραμματείας του τμήματος, η οποία θα συνεδριάζει σε τακτά χρονικά διαστήματα, θα εξειδικεύει τις πολιτικές αποφάσεις και θα αντιμετωπίζει τα τρέχοντα θέματα της Τ.Α. Η γραμματεία προτείνουμε να συγκροτήσει από μέλη του τμήματος δύο ξεχωριστές επιτροπές που θα ασχολούνται με τα θέματα της Τ.Α στον πρώτο και στον δεύτερο βαθμό Τ.Α αφού θεωρούμε ότι τα προβλήματα έχουν μια ιδιαιτερότητα. Η γραμματεία προτείνουμε να συγκροτήσει και άλλες τέσσερις επιτροπές που θα συζητάνε και θα επεξεργάζονται την πολιτική μας σε περισσότερο εξειδικευμένα ζητήματα όπως, την επιτροπή για τα οικονομικά και τον αναπτυξιακό προγραμματισμό της Τ.Α, την κοινωνική πολιτική και την κοινωνική αλληλεγγύη, το περιβάλλον και την διαχείριση των απορριμμάτων και τέλος την επιτροπή για τα θεσμικά ζητήματα.
Το τμήμα της Τ.Α όπως αναφέραμε θα πρέπει να συνδέεται με την κοινοβουλευτική δουλειά του ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ. Όπως είναι γνωστό έχουν συγκροτηθεί 15 ΕΕΚΕ που αντιστοιχούν στα 15 υπουργεία. Στην ΕΕΚΕ για το υπουργείο εσωτερικών, η οποία αποτελείται από τους βουλευτές που έχουν χρεωθεί με τα θέματα του υπουργείου εσωτερικών και την ευθύνη έχει η σ. Σοφία Σακοράφα, από τους επιστημονικούς συνεργάτες για το αντίστοιχο υπουργείο, θα συμμετέχουνε και μέλη της γραμματείας του τμήματος Τ.Α. Είναι κατανοητό ότι επειδή τα θέματα του υπουργείου εσωτερικών είναι ευρύτερα από την Τ.Α, π.χ εκλογές, οικονομικά κομμάτων, ιθαγένεια, στις συνεδριάσεις της ΕΕΚΕ θα πηγαίνουν κάθε φόρα και άλλοι σύντροφοι/ισες ανάλογα το θέμα που συζητείται.                    

ΔΥΟ ΧΡΟΝΙΑ «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» ΣΤΗΝ Τ.Α

Βιώνουμε την παγκόσμια και ευρωπαϊκή κρίση του νεοφιλελεύθερου καπιταλισμού και των ανεξέλεγκτων χρηματαγορών που διευρύνει τις κοινωνικές ανισότητες, τα δημοκρατικά ελλείμματα και επιταχύνει την περιβαλλοντική υποβάθμιση με την άναρχη κατασπατάληση των φυσικών πόρων. Η διάλυση των εργασιακών σχέσεων, η αύξηση των ανέργων, η φτωχοποίηση μεγάλων στρωμάτων που επιφέρουν την διάλυση της κοινωνικής συνοχής είναι το αποτέλεσμα της νεοφιλελεύθερης πολιτικής που μοναδικό στόχο έχει την αύξηση των κερδών.
Στην χώρα μας οι εναλλασσόμενες δικομματικές κυβερνήσεις, αφού οικοδόμησαν ένα στρεβλό, αντιαναπτυξιακό, πελατειακό και διεφθαρμένο, παραγωγικό και πολιτικό μοντέλο και άνοιξε την πόρτα στο ΔΝΤ, την τρόικα και την εφαρμογή των δύο μνημονίων. Στα δυόμιση χρόνια της εφαρμογής της μνημονιακής πολιτικής έχει μετατραπεί η Ελλάδα σε έρημη χώρα. Η ύφεση διανύει το πέμπτο έτος, το ΑΕΠ μειώθηκε 22%, οι αποδοχές μειώθηκαν στο ήμισυ και η ανεργία τριπλασιάστηκε.
Ειδικότερα η εφαρμογή των δύο μνημονίων έχει οδηγήσει την αυτοδιοίκηση σε μείωση 55% των θεσμοθετημένων  πόρων της που θα ξεπεράσει το 60% στο τέλος της χρονιάς, ενώ σχεδιάζεται μια νέα μείωση του 29%, που ως συνέπεια θα έχει την αδυναμία της Τ.Α να πληρώσουν ακόμα και τους εργαζόμενους τους. Μαζί με την οικονομική ασφυξία, την απαγόρευση των προσλήψεων, τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις και την μεταφορά επιπλέον 240 αρμοδιοτήτων χωρίς την μεταφορά των αναγκαίων πόρων, οδηγούν μαθηματικά σε πολιτική ασφυξία την Τ.Α και προετοιμάζεται το έδαφος για την ιδιωτικοποίηση των δημοτικών υπηρεσιών και τον εκμηδενισμό των ελάχιστων κοινωνικών παροχών, προαναγγέλλοντας νέες οικονομικές επιβαρύνσεις στους πολίτες. Ίδια εικόνα υπάρχει και στην περιφερειακή αυτοδιοίκηση όπου η μείωση περίπου 40% των πόρων της, μαζί με την απουσία δημοκρατικού προγραμματισμού, τον ερμαφρόδιτο χαρακτήρα της μεταξύ κρατικής διοίκησης και τοπικής αυτοδιοίκησης και την διατήρηση του βραχίονα του κράτους με τις επτά κεντρικές αποκεντρωμένες διοικήσεις, δημιούργησαν έναν νέο γραφειοκρατικό μηχανισμό.
Εισαγωγικά θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι δύο χρόνια λειτουργίας της Τ.Α και της Περιφερειακής αυτοδιοίκησης με την μεταρρύθμιση του «Καλλικράτη», όλες μας οι εκτιμήσεις, διαφωνίες και αντιρρήσεις που είχαμε εκφράσει έχουν δικαιωθεί. Ο «Καλλικράτης» ήταν μια αντιδημοκρατική, συγκεντρωτική μεταρρύθμιση, η πρώτη δοκιμασία της μνημονιακής πολιτικής, με αποτέλεσμα η Τ.Α να απομακρύνεται από τους πολίτες και τις ανάγκες τους.
Η Τ.Α για την ριζοσπαστική Αριστερά αποτελεί τον εγγύτερο προς τους πολίτες δημοκρατικό και συγχρόνως συμμετοχικό θεσμό διοίκησης, τον δεύτερο πυλώνα του πολιτικοδιοικητικού μας συστήματος. Αποτελεί δηλαδή, διακριτό επίπεδο άσκησης και διαχείρισης ευθύνης της διακυβέρνησης, που πρέπει να έχει συμμετοχή στον αναγκαίο δημοκρατικό προγραμματισμό και οφείλει να επιδιώκει κάθε φορά τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή των πολιτών και των φορέων τους στη λήψη των αποφάσεων της. Από την σύγκρουση της με τα συγκεντρωτικά κέντρα αποφάσεων της κρατικής εξουσίας, λόγω της άμεσης καθολικής δημοκρατικής νομιμοποίησης των αποφάσεων της,  και με βάση τις αρχές της εγγύτητας, της επικουρικότητας και της τοπικής αυτονομίας, πηγάζει ο  κινηματικός και διεκδικητικός χαρακτήρας της Αυτοδιοίκησης, που φυσικά όχι μόνο δεν αναιρεί, αλλά ενισχύει τον θεσμικό της ρόλο. Λόγω του ρόλου που πρέπει να παίζει η Τ.Α είναι πολιτικά αναγκαία η εφαρμογή της απλής αναλογικής και η ριζική φορολογική μεταρρύθμιση με ανακατανομή των πόρων.
Υποστηρίζουμε ότι η Τ.Α σε αυτές τις ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες λόγω της εφαρμοζόμενης πολιτικής θα μπορούσε να παίξει ουσιαστικό ρόλο στην οργάνωση των πολιτών με στόχο όχι μόνο της απόκρουσης αυτής της πολιτικής αλλά και ως ο βασικός μοχλός κοινωνικής αλληλεγγύης και συνοχής με κοινωνικές δράσεις ως το ανάχωμα στην διάλυση του κοινωνικού κράτους. Διότι είναι αυτή που σηκώνει αποκλειστικά το βάρος της κοινωνικής πολιτικής του κράτους, έχοντας οργανώσει ένα εκτεταμένο δίκτυο κοινωνικών υπηρεσιών, που απευθύνεται στο σύνολο των πολιτών και ιδιαίτερα στους φτωχούς, τους ανέργους και τους οικονομικά ασθενέστερους. Οι παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί, τα ΚΑΠΗ, το πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» και τα ΚΔΑΠ, είναι κάποιες από της δομές που αναγκαστικά θα κλείσουν και κατ’ επέκταση θα λείψουν από της συμπολίτες της που τόσο έχουν ανάγκη με την εφαρμογή των νέων μέτρων.
Ο αγώνας που δίνουνε τα στελέχη μας στην Τ.Α είναι πρώτα από όλα επιβίωσης της αυτοδιοίκησης. Αγώνα που πρέπει να τον δυναμώσουμε γιατί δεν πρέπει να επιτρέψουμε να ξεκινήσει η στάση πληρωμών από την Τ.Α όπως σχεδιάζουν, δεν πρέπει να επιτρέψουμε να ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός της ιδιωτικοποίησης των υπηρεσιών καθαριότητας και η αναγκαστική εγκατάλειψη της κοινωνικής πολιτικής. Η λύση είναι η συλλογική αντίδραση της Αυτοδιοίκησης μαζί με το λαό και τους εργαζόμενους απέναντι στην εξαθλίωση της με συγκεκριμένους τρόπους. Στην κατεύθυνση αυτή οφείλουμε να πρωτοστατήσουμε στις γειτονιές, που γνωρίζουμε καλά και να ενεργοποιήσουμε τις κοινωνικές δυνάμεις που πλήττονται καθημερινά. Οι Δήμαρχοι και τα Δημοτικά Συμβούλια θα πρέπει να αναμετρηθούν με τη σκληρή πραγματικότητα. Στις  προσπάθειες αυτές  ενημέρωσης, συγκρότησης μετώπων αντίστασης και επεξεργασίας εναλλακτικών προτάσεων, θα πρέπει να επιδιώκουμε τη συμμετοχή ευρύτερων κοινωνικών και αυτοδιοικητικών δυνάμεων που θέλουν να ανατρέψουν τις καταστροφικές πολιτικές του μνημονίου.

ΤΑ ΔΥΟ ΠΡΩΤΑ ΧΡΟΝΙΑ
 ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

Σήμερα έχουμε μια δίχρονη εμπειρία από την εφαρμογή της πρώτης αιρετής περιφερειακής αυτοδιοίκησης που μας επιτρέπει να συνοψίσουμε τα πολιτικά μας συμπεράσματα, καθώς οι περιφερειακές παρατάξεις που στήριξε στις εκλογές ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α, έχουν παρουσία , λόγο και έργο και στις 13 περιφέρειες :
Για μας η αιρετή περιφερειακή αυτοδιοίκηση που προβλήθηκε από το ΠΑΣΟΚ ως η σημαντικότερη τομή στην διοικητική μεταρρύθμιση, κατέληξε σήμερα ένα ακόμη επίπεδο της διοικητικής μηχανής ενώ συγχρόνως καταγράφεται ως το μακρύ χέρι της κεντρικής κυβέρνησης και η λειτουργία της εξαντλείται στην εξειδίκευση και εφαρμογή  της μνημονικής περιοριστικής πολιτικής στην περιφέρεια.
Οι οικονομικοί πόροι της περιφερειακής αυτοδιοίκησης είναι αντιστρόφως ανάλογη με τις 313 αρμοδιότητες που με τον «Καλλικράτη» τις μεταφέρθηκαν και το καπέλο με τις Γενικές διευθύνσεις δημιούργησε ένα ακόμη επίπεδο στις σχέσεις πολίτη κράτους, που συντηρούν την υπάρχουσα γραφειοκρατία και δημιουργούν ένα πολύπλοκο σύστημα διοίκησης που ελάχιστη σχέση έχει με τον θεσμό της Τ.Α.
Έτσι οι περιφερειάρχες του ΠΑ.ΣΟ.Κ και της Ν.Δ που διοικούν τις περιφέρειες πολιτεύονται ως απλοί διεκπεραιωτές ενός γραφειοκρατικού μοντέλου, χωρίς διάθεση ανατροπής του.
Θα πρέπει η πολιτική μας και αυτοδιοικητική μας άποψη να επικεντρώνεται στην αντιμετώπιση των θεσμικών, των οικονομικών και των αναπτυξιακών ζητημάτων της περιφερειακής αυτοδιοίκησης.
Για την αντιμετώπιση του θεσμικού χάους και του ασφυκτικού αντιδημοκρατικού πλαισίου προτείνουμε την άμεση κατάργηση των αποκεντρωμένων γενικών διοικήσεων, το ξεκαθάρισμα της κατανομής των αρμοδιοτήτων μεταξύ Δήμου, περιφέρειας και κράτους, και τροποποίηση όλων των ρυθμίσεων που έχουν έμπρακτα αποδειχθεί αδιέξοδες, ‘όπως ο συμπαραστάτης του πολίτη και η επιτροπή διαβούλευσης. Ουσιαστική και δημοκρατική είναι η αλλαγή του εκλογικού συστήματος ενόψει των επερχόμενων περιφερειακών εκλογών του 2014 που εξακολουθούμε να υποστηρίζουμε ότι κακώς ταυτίζονται με τις ευρωεκλογές. Το ισχυρά πλειοψηφικό εκλογικό σύστημα, οδήγησε στην απόλυτη κυριαρχία της πλειοψηφίας των Περιφερειακών Συμβουλίων, αντί της απαιτούμενης έκφρασης της κοινωνίας των πολιτών και των κινημάτων που θα οδηγούσαν στις συνθέσεις εντός των συλλογικών οργάνων. Τέλος θα πρέπει να τροποποιηθεί το π.δ για την συγκρότηση της ΕΝ.ΠΕ για αναλογικότερη εκπροσώπηση όλων των πολιτικών ρευμάτων.
Για την αντιμετώπιση των οικονομικών θεμάτων θα πρέπει άμεσα το αυτοδιοικητικό κίνημα να εναντιωθεί στην πολιτική του μνημονίου, που με τις επιταγές του έχουν περικοπεί οι ΚΑΠ κατά 40%. Θα πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν ότι οι Περιφέρειες ανέλαβαν πρόσθετες αρμοδιότητες χωρίς τους αντίστοιχους πόρους, που μεταφράζεται ότι η μείωση των πόρων της αγγίζει το 60%.
Η άμεση χορήγηση επιπλέον χρηματοδότησης για τις νέες αρμοδιότητες που μεταβιβάστηκαν, η αποκατάσταση του ύψους της κρατικής επιχορήγησης στα επίπεδα του 2009 και η  άμεση εξόφληση όλων των χρεών παρελθόντων ετών του κράτους προς τις περιφερειακές αυτοδιοικήσεις είναι οι διεκδικητικοί στόχοι μας.

Για τα αναπτυξιακά θέματα υποστηρίζουμε ότι η ανυπαρξία δομών στήριξης της αναπτυξιακής διαδικασίας, η εκπόνηση επιχειρησιακών προγραμμάτων με τυποποιημένες ομοιόμορφες κεντρικές διαδικασίες και η απουσία του δημοκρατικού προγραμματισμού απονευρώνουν τις προοπτικές διαμόρφωσης και στήριξης αναπτυξιακών πολιτικών. Η ενίσχυση του περιφερειακού ταμείου ανάπτυξης και η σύνδεση της περιφερειακής πολιτικής με τους φορείς και τα περιφερειακά πανεπιστήμια θα ενισχύσουν τον δημοκρατικό προγραμματισμό.  

Χρειαζόμαστε μια νέα ριζική μεταρρύθμιση τώρα στα πρώτα βήματα της περιφερειακής αυτοδιοικήσης που να στηρίζεται σε τρεις άξονες.
  • Στην αποκέντρωση με δημοκρατία,
  • Στον αναπτυξιακό προγραμματισμό και
  • Στην ισόρροπη κοινωνική ανάπτυξη των περιφερειών,


Όμως βασική προτεραιότητα μας ως τμήμα της αυτοδιοίκησης του ΣΥ.ΡΙΖ.Α ΕΚΜ θα πρέπει να είναι η εκπόνηση περιφερειακών προγραμμάτων μέχρι τον Μάιο του 2014 με την δημιουργική συμμετοχή των περιφερειακών παρατάξεων και όλων των κοινωνικών φορέων και κινημάτων σε κάθε περιφέρεια.

ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ

Όταν ολοκληρώσουμε την οργανωτική συγκρότηση του τμήματος με την εκλογή της γραμματείας, τον καθορισμό των επιτροπών στην Τ.Α και στην Περιφερειακή αυτοδιοίκηση, προτείνουμε να συζητήσουμε σε νέα πανελλαδική συνάντηση, την διοργάνωση διημερίδας για την ολοκληρωμένη και επικαιροποιημένη θέση του ΣΥ.ΡΙΖ.Α ΕΚΜ για την αναγκαία διοικητική μεταρρύθμιση της χώρας και την πορεία των αυτοδιοικητικών δυνάμεων της ριζοσπαστικής αριστεράς προς τις αυτοδιοικητικές εκλογές τον Ιούνιο του 2014.

Τώρα στις νέες συνθήκες θα πρέπει να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις των πολιτών που συναντήθηκαν μαζί μας στις εκλογές του Ιουνίου και μας ανέδειξαν στην θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου