Σκέψεις
– προτάσεις για το νέο νόμο για τους
ΟΤΑ
Αρμοδιότητες
ΟΤΑ και κράτος
Έχουμε μια
πολύ κακή εμπειρία από τις αποκεντρωμένες
διοικήσεις για αυτό πρέπει να είμαστε
πολύ προσεκτικοί . Πρέπει να περάσουν
στους ΟΤΑ (α και β βαθμού ) όλες οι
αρμοδιότητες που επιτρέπει το σύνταγμα
και μόνο αυτές για να μην έχουμε
πισωγυρίσματα .Στην συζήτηση που γίνεται
υπάρχει ο προβληματισμός αν οι ΟΤΑ με
τις διάφορες δράσεις τους ανατρέπουν
την κατεύθυνση που θέλει να δόση η
εκάστοτε κυβέρνηση .
Χωροταξικό
Δήμων
Είναι σωστό
να συζητήσουμε το θέμα μετά την ψήφιση
του νόμου αλλά αυτό δεν πρέπει να
αποτελέσει ευκαιρία για να παραπεμφθεί
στις καλένδες .Για να ηρεμήσουν τα
πνεύματα πρέπει να ξεκαθαριστεί με τον
ποιο επίσημο τρόπο . Επίσης επειδή με
τα κριτήρια που βάζουμε (στα οποία
συμφωνώ) δημιουργείται η εντύπωση για
αριθμό Δήμων μεγαλύτερο από τον
Καποδίστρια καλό θα είναι να κάνουμε
μια οριοθέτηση . Από την εμπειρία που
έχουμε νομίζω ότι ένας αριθμός ανάμεσα
στον Καποδίστρια και τον Καλλικράτη θα
ήταν μια καλή λύση .
Συνεργασία
Δήμων και Περιφέρειας
(για τεχνικά θέματα)
Η αδυναμία
να συντηρούν τεχνική υπηρεσία παλιά οι
κοινότητες και τώρα των οικονομικά
αδύναμοι Δήμοι τους οδηγούσαν να ζητήσουν
βοήθεια από ένα μεγαλύτερο οργανισμό.
Παλιά υπήρχε η ΤΥΔΚ και η εμπειρία που
έχουν όσοι την έζησαν είναι πολύ καλή
. Έχω την άποψη ότι σε κάθε αντιπεριφέρεια
μπορεί να οργανωθεί μια παρόμια υπηρεσία
και να λύσουμε το θέμα .
Χρόνος
εκλογών
Αυτό που
υπάρχει σήμερα τρείς εκλογικές διαδικασίες
μαζί είναι απαράδεκτο .Η γνώμη είναι
ότι κάθε εκλογική διαδικασία
(βουλευτικές-ευρωεκλογές-περιφερειακές
–δημοτικές) πρέπει να είναι ξεχωριστή
για να μπορούν οι πολίτες να συζητούν
τα προβλήματα που υπάρχουν στον κάθε
θεσμό και να συνειδητοποιούν τη σημασία
του . Όποιος έχει ασχοληθεί με
αυτοδιοικητικές εκλογές θα έχει
διαπιστώσει ότι οι Δημοτικές επισκιάζουν
πλήρως (για πολλούς λόγους) τις υπόλοιπες
εκλογικές διαδικασίες . Για τον λόγο
αυτό και επειδή στις διαδικασίες για
Δημοτικές εκλογές συμμετέχει πολύς
κόσμος νομίζω ότι πρέπει να γίνονται
μόνες τους . Αν υπάρχει ανάγκη να γίνουν
δύο εκλογικές διαδικασίες μαζί το ποιο
βολικό σενάριο είναι Ευρωεκλογές μαζί
με Περιφερειακές . Σε αυτή την πρόταση
συνηγορούν πολλοί λόγοι α)Ενισχύουν
την συμμετοχή στις ευρωεκλογές β) Είναι
εύκολο να ψηφίζουν ετεροδημότες γ) Δεν
είναι δύσκολες οι διαδικασίες, γιατί
μπερδεύεται πολύ μικρότερος αριθμός
υποψηφίων κ.α .
Η υιοθέτηση
της παραπάνω πρότασης διευκολύνει οι
Δημοτικές εκλογές να γίνονται κάθε 4
χρόνια όπως γινόταν μέχρι σήμερα και
θεωρούμε και εμείς ότι είναι σωστό .
Τρόπος
κατάρτισης Δημοτικών ψηφοδελτίων
Το
μεγαλύτερο πρόβλημα που υπάρχει στην
διαδικασία κατάρτισης των ψηφοδελτίων
στις δημοτικές εκλογές είναι κατά τη
γνώμη μου το γεγονός ότι κάθε δημοτική
παράταξη πρέπει να έχει υποψηφίους σε
κάθε χωριό για το συμβούλιο της αντίστοιχης
κοινότητας. Το γεγονός αυτό δημιουργεί
πάρα πολλά προβλήματα
α :
αποκλείει πολλούς ανθρώπους που θέλουν
να είναι υποψήφιοι ( επειδή έχουν τη
διάθεση να βοηθήσουν το χωριό τους) δεν
θέλουν όμως να ταυτιστούν με καμιά
δημοτική παράταξη
β :
χρειάζονται πάρα πολλοί υποψήφιοι και
είναι δύσκολο να βρεθούν σε κάθε χωριό
τόσοι αξιόλογοι άνθρωποι . Αποτέλεσμα
να βρίσκονται στα ψηφοδέλτια άνθρωποι
οι οποίοι ζουν σε άλλες περιοχές της
χώρας και απλώς κατάγονται από αυτό το
χωριό.
γ :
γίνεται πολλές φορές συναλλαγή μεταξύ
του υποψήφιου δημάρχου και των υποψηφίων
ή εκβιασμοί εκ μέρος των υποψηφίων προς
τους υποψήφιους δημάρχους.
δ :
Οι ψηφοφόροι «αναγκάζονται» να
ψηφίζουν τους συγγενείς τους και μέσω
αυτών τους αντίστοιχους δημάρχους. Με
αυτό τον τρόπο δεν αξιολογούνται ούτε
οι προτάσεις ούτε οι προσωπικότητες
των δημοτικών παρατάξεων.
Κάτι
αντίστοιχο ισχύει και για τα διαμερισματικά
συμβούλια των μεγάλων πόλεων.
Εξ
αιτίας των παραπάνω δυσκολιών είναι
πολύ δύσκολο να φτιάξεις πλήρες
ψηφοδέλτιο. Π.χ Στο Ν .Ηρακλείου έχουμε
8 Δήμους , το 2010 κατεβήκαμε στις εκλογές
μόνο στο Δήμο Ηρακλείου και το 2014 σε 4
μόνο Δήμους λόγο αδυναμίας συγκροτήσεις
ψηφοδελτίων .
Πρόταση
: Πρέπει να είναι ενιαία τα ψηφοδέλτια
στις κοινότητες και τα δημοτικά
διαμερίσματα . Έτσι το συμβούλιο κάθε
κοινότητας -διαμερίσματος δεν θα
αισθάνεται την ανάγκη να υπερασπίζεται
ή να κατηγορεί τις ενέργειες της δημοτικής
αρχής , αλλά θα διεκδικεί λύση των
προβλημάτων της περιοχής του από αυτή
.
Μέγεθος
δημοτικών διαμερισμάτων
Στις
μεγάλες πόλεις ένας τρόπος να βρεθεί
η δημοτική αρχή κοντά στους πολίτες
είναι η λειτουργία των δημ διαμερισμάτων.
Αν ένα δημ διαμέρισμα είναι μεγάλο σε
πληθυσμό και έκταση τότε χάνει την
έννοια της δημιουργίας του . πχ στο
Ηράκλειο έχουμε δημ διαμέρισμα με 40
χιλιάδες ψηφοφόρους και περιλαμβάνει
περιοχές ασύνδετες μεταξύ τους . Είναι
λογικό σε περιπτώσεις όπως η παραπάνω
οι διαμερισματικοί Σύμβουλοι να αδυνατούν
να έχουν επαφή με τους δημότες . Νομίζω
ότι εκτός από πληθυσμιακά κριτήρια (που
δεν πρέπει να είναι πολύ μεγάλα) πρέπει
να λαμβάνονται υπόψη η συνοχή και η
έκταση της περιοχής δηλαδή πρέπει να
έχουμε μικρότερα σε έκταση και πληθυσμό
δημοτικά διαμερίσματα .
Αν
υιοθετηθεί αυτό που προτείνω πολλά
δημοτικά διαμερίσματα θα αποτέλουν μια
δημοτική ενότητα για την εκλογή των
δημοτικών συμβούλων
Από
πού εκλέγονται οι δημοτικοί – περιφερειακοί
σύμβουλοι
Κατά
τη γνώμη μου είναι λάθος αυτό που λέει
η εισήγηση (26/7/2016 σελ 4) να έχουμε προοπτική
την υπέρβαση των διοικητικών ορίων των
νομών και των δημοτικών ενοτήτων όσο
αφορά τις εκλογές . Oι
Δημοτικοί σύμβουλοι πρέπει να
εκλέγονται από τις δημοτικές ενότητες
και οι περιφερειακοί από τους νομούς .
Σε
πολύ μεγάλες εκλογικές περιφέρειες
εκλέγονται συνήθως οι υποψήφιοι που
έχουν σχέση με τα ΜΜΕ (π.χ Β Αθήνων) .
Επιπλέον ένας περιφερειακός σύμβουλος
δεν έχει τη δυνατότητα να γνωρίζει και
να ασχολείται με όλα τα προβλήματα της
Περιφέρειας . Τέλος είναι παράλογο οι
βουλευτικές εκλογές γίνονται σε επίπεδο
Νομού και οι περιφερειακές θα γίνονται
σε επίπεδο περιφέρειας ?
Εκλογικό
σύστημα
Γνώμη είναι
ότι δεν πρέπει να ξεχωρίσουμε την εκλογή
Δημάρχου και Περιφερειάρχη από τους
αντίστοιχους συμβούλους . Επειδή υπάρχει
ο διαχωρισμός ο Δήμαρχος και o
Περιφερειάρχης έχουν μερικές αρμοδιότητες
δικές τους .Όπως ο πρωθυπουργός είναι
βουλευτής έτσι και ο Δήμαρχος να είναι
και Δημοτικός σύμβουλος και ο Περιφερειάρχης
περιφερειακός σύμβουλος .
Μετά από αυτό έχουμε δύο
επιλογές
α) Απλή
αναλογική και αν κανένας συνδυασμός
δεν έχει υπερβεί το 50% δίδονται
διερευνητικές εντολές σε όσους συνδυασμούς
έχουν υπερβεί το 25% . Αν δεν προκύψει
<<κυβέρνηση>> σε 2 εβδομάδες τότε
πάμε σε δεύτερη Κυριακή με τους δύο
πρώτους .
β) Όπως
είναι σήμερα αλλά αν χρειαστεί δεύτερη
Κυριακή ο επιτυχόν συνδυασμός θα παίρνει
το 50%+1 των εδρών . (Εγώ υποστηρίζω την
πρώτη πρόταση)
Αν χρειαστεί
δεύτερη Κυριακή οι έδρες που απομένουν
θα κατανέμονται αναλογικά στους
υπόλοιπους συνδυασμούς με βάση τα % της
πρώτης Κυριακής .
--Οι
Διαμερισματικοί σύμβουλοι (στους
Δήμους) θα εκλέγονται από ενιαίο
ψηφοδέλτιο με μειωμένη σταυροδοσία .
Όργανα
Διοίκησης
Αν θέλουμε
να μην έχουμε μονοπρόσωπα όργανα θα
πρέπει ο Δήμαρχος , ο Περιφερειάρχης
και οι τοπικοί Αντιπεριφερειάρχες να
είναι μέλη των αντίστοιχων συμβουλίων
,δηλαδή Δημοτικοί και περιφερειακοί
σύμβουλοι . Αρμοδιότητες θα έχουν τα
όργανα και όχι οι επικεφαλείς των οργάνων
. Oι επικεφαλείς των οργάνων
θα έχουν από τον νόμο μόνο τις κλασικές
αρμοδιότητες (π.χ Εκπροσωπούν το όργανο,
προεδρεύουν στις συνεδριάσεις του
οργάνου κ.α ) Αν κάποιο όργανο (πχ
εκτελεστική επιτροπή ) θέλει να παραχωρήσει
μερικές αρμοδιότητες του στον επικεφαλής
του θα έχει αυτό το δικαίωμα .
Τους επικεφαλείς
των οργάνων (εκτός Δήμαρχο και Περιφερειάρχη
,που θα είναι οι επικεφαλείς των συνδυασμών
) θα τους ορίζει η συνέλευση των συμβούλων
της παράταξης η των παρατάξεων που έχουν
αναλάβει τη διοίκηση .Οι επικεφαλείς
των οργάνων θα έχουν τον ίδιο τίτλο που
έχουν σήμερα δηλαδή αντιδήμαρχοι και
αντιπεριφερειάρχες (όχι συντονιστές)
.Το τελευταίο το λέω γιατί πολλές φορές
ανοίγομε μέτωπα σε δευτερεύοντα θέματα
.
Όργανα
διοίκησης στην περιφέρεια θα είναι
-Περιφερειακό
Συμβούλιο
-Εκτελεστική
επιτροπή
-Οικονομική
επιτροπή
-Επιτροπή
περιβάλλοντος
- Επιτροπή
Συμβούλων κάθε περιφερειακής ενότητας
(Τοπική αυτονομία)
Τα όργανα
διοίκησης των Δήμων θα είναι
-Δημοτικό
Συμβούλιο
-Εκτελεστική
επιτροπή
-Οικονομική
επιτροπή
-Επιτροπή
ποιότητας ζωής
- Επιτροπή
Συμβούλων κάθε Δημοτικής ενότητας
(τοπική αυτονομία)
Θεσμοί
Λαϊκής συμμετοχής
Για να είναι
χρηστικοί οι θεσμοί που θα νομοθετηθούν
πρέπει να μην είναι πολλοί και να είναι
λειτουργικοί . π.χ Η επιτροπή διαβούλευσης
που υπάρχει σήμερα είναι τόση χαοτική
η λειτουργία της και τόσες πολλές οι
συμμετοχές που την κατέστησαν ανενεργή
. Επ ευκαιρία δεν υπάρχει λόγος να
αλλάζουμε τα ονόματα των επιτροπών που
υπάρχουν επειδή αλλάζει λίγο το
περιεχόμενο .
Καταστατική
θέση αιρετών
Για
να μπορούν να ανταπεξέρχονται οι
περιφερειακές παρατάξεις και οι
περιφερειακοί σύμβουλοι (λόγω απόστασης
από την έδρα της περιφέρειας ) στις
υποχρεώσεις που θέλουμε να έχουν πρέπει
να ενισχυθούν διοικητικά (Γραφεία
,Υπολογιστή, Γραμματειακή υποστήριξη
κ.α) και οικονομικά (πρέπει μια ημέρα
κάθε εβδομάδα να βρίσκονται στην έδρα
του Νομού η τις Περιφέρειας για τις
υποχρεώσεις που έχουν αναλάβει ) . Για
την απασχόληση αυτή πρέπει να διευκολύνονται
από την δουλειά τους η να αποζημιώνονται
αν είναι ελεύθεροι επαγγελματίες .Κάτι
ανάλογο πρέπει να προβλέπετε και για
τις Δημοτικές παρατάξεις και τους
Δημοτικούς συμβούλους .
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δεν επιτρέπονται νέα σχόλια.